Kerékpáros nagykövetünk soron következő beszámolója, egy apró, alig észrevehető ám annál fontosabb alkatrészről szól, ez pedig nem más mint a BDP-22 Aluboys váltógörgő.
A piacon elérhető váltógörgők többsége műanyagból szokott készülni, de ez a modell jóval különlegesebb ennél. Alumínium test, kerámiás csapágyak, és ha lehet ilyet mondani egy váltógörgőre, akkor nem mellesleg nagyon szép is. Titánszürke alapszínt eloxált piros csapágyfedelek egészítik ki. Az olcsóbb modellek csak siklócsapággyal és zsírkenéssel szoktak futni, a valamelyest komolyabbak viszont golyóscsapágyazással készülnek, ám a fent említett modell ráadásul még erre is rátesz egy lapáttal, mert a legjobb változattal a kerámiás görgőkkel szerelték. A kerámia csapágy legnagyobb előnye, hogy könnyebb, simábban fut, keményebb a golyók felülete mint az acéloké és ami talán a legnagyobb előnye, nem rozsdásodnak.
De térjünk is rá, hogyan is néz ki közelebbről, menet közben. Sram X.0 10 sebességes hátsó váltóba szereltem be. Arra számítottam, hogy zajos lesz, mert korábban, egyszer nagyon régen használtam már fém görgőt és azok bizony zajosak voltak. Korábbi tapasztalatommal ellentétben,ez egyáltalán nem ad semmilyen hangot. Tökéletesen simán fut, nagyon merev, kiváló tartású.
A beszerelést követően használtam már hosszú, 10 órás futamon meleg és száraz időjárási körülmények között, de jól vizsgázott nedves, saras maratonon egyaránt. Természetesen minden verseny után lemostam a paripát, de eddig semmi gond, bizonytalanság, beázás nem történt a csapágyakkal.
A gyári Sram és Shimano műanyag görgőkből bizony már eltörtem néhányat, de az az érzésem, hogy ennél ez nem valószínű.
Mindemellett jó tulajdonsága az ára hiszen ilyen paraméterek, anyagok mellett nem számít drágának.
Mióta használom 2-3 versenyzőtársamnak is ajánlottam és be is szereltük. Eddig ők is nagyon elégedettek vele. 9-10-11 sebességes rendszerekhez megfelelő.
BPD-22 Aluboys
– Kiváló minőségű alumínium váltógörgő.
– Extra erős a gyors váltásért.
– Remek zárt golyós csapágyak.
– 11T. Shimano 9, 10 és 11-sebességes (kivéve: RD-7900 és 7970) és Campagnolo 11-sebességes rendszerekkel kompatibilis.
UPDATE:
A legutóbbi élményem a váltógörgőkkel a Salzkammergut Trophy-val kapcsolatos. Ott, mint szinte mindig esett az eső, de most úgy istenesen. A rendszer kapott terhelést bőven: sarat, patak átkelést meg persze mosásokat. A tisztítások után a kerámia csapágyak továbbra is tökéletesen futnak köszönhetően annak, hogy nem korrodálódnak. Az alumínium görgőkön szembetűnő kopás nincsen.