10 legfontosabb kerékpáros kiegészítő

10 legfontosabb kerékpáros kiegészítő
2021-07-22 Varga Ádám

10 Legfontosabb kerékpáros kiegészítő

A kerékpárosok számára manapság már nagyon sokféle tartozék érhető el, de vajon melyek azok a kiegészítők, amiket mindenképp érdemes magunkkal vinnünk, akár profiként, akár hobbi-kerékpárosként tekerünk. Ebben a blogban összegyűjtöttük a legfontosabb kerékpáros kiegészítőket, melyekhez megbízható termékeket is szeretnénk ajánlani nektek. Ezeket a termékeket mi magunk is teszteltünk, így biztosak vagyunk benne, hogy megbízható és minőségi terméket forgalmazunk, legyen szó kerékpáros sisakról, lakatról, lámpáról, gyermekülésről, táskáról, vagy szemüvegről.

1. Kerékpáros sisak

A legfontosabb kiegészítő, ugyanakkor a legnehezebb választás, hiszen minden fejforma más és más, ezért nem mindenkire passzol minden sisak, de ami fontos, hogy hordj sisakot, hiszen sok múlhat rajta és nem kellenek autók, rossz út- vagy látási viszonyok. Egy eséshez elég egy rossz mozdulat vagy technikai hiba.

Fontos, hogy MINDIG szakkereskedésben, személyesen válassz sisakot, hogy megnézhesd, hogy áll rajtad és kényelmes-e, egyszerű-e beállítani, elfér-e kényelmesen a szemüveged alatta.

A mai modern bukósisakok már szuperül szellőznek, így ez nem lehet kifogás! Emellett a legérzékenyebb és legfontosabb testrészünket védjük vele, ezért fontos, hogy odafigyeljünk a megfelelő választásra, amihez próbálunk pár tippet is adni.

Mindig in-mold vagy ABS típusú (a motorkerékpáros világból érkező technológia) sisakot válassz, hiszen ezek tartósabbak és biztonságosabbak a többinél.

Az ilyen technológiával készült sisakok a legújabb szabványok szerint készülnek (és az in-mold rendszerűek kicsit könnyebbek, mint az ABS-esek), de fontos tudni, hogy kb. 5 év után minden sisakot cserélni kell, hiszen a sisakok gyártásánál használt hab elöregszik (ugyanúgy mint pl. az autós gyerekülések is). Kifejezetten e-bike-ok hoz is léteznek sisakok, amik egy magasabb biztonsági standard alapján készülnek (NTA 8776), kifejezetten a magasabb sebesség miatt, ezért ilyen bringákhoz érdemes ezeket választani.

További fontos szempontok a választásnál:

  • Súly: Fontos szempont annak, aki sokat bringázik, kevésbé fontos alkalmi használóknak. Ugyanakkor csakúgy, mint a bringa súlya, a sisak súlya és minősége is kiemelten fontos a gyerekeknél.
  • Bogárháló:Itt az az általános nézet, hogy a városi és gyerek sisakokon jó ha van, hiszen ezek kényelmes, lassabb tekeréshez készülnek, ahol nagyobb gondot jelenthetnek a bogarak.
    A sport sisakoknál általában a súly és a nagyobb sebesség elérése miatt a bogárháló jellemzően nincs jelen.
    Saját tapasztalatból mondhatom, mint egész évben bringázó, városi kerékpározó, hogy egy 20-25km/h-ás átlagsebesség felett erre igazából nincsen szükség. Viszont pici gyerekeimnél fontosnak tartom, hogy legyen.
  • Szemüveg tartó:Léteznek kvázi beépített szemüveggel rendelkező sisakok pl. ABUS Hyban ACE vagy ABUS Pedelec 2.0 ACE).
    De, ha nem ilyet választunk, akkor az is nagyon fontos, hogy fér el a saját szemüvegünk a sisaktól, illetve ha éppen nincs használva, hogyan tudom a sisakhoz biztonságosan rögzíteni.
  • Méretbeállító rendszer: A modern in-mold sisakok héjszerkezetében nem sok különbséget találunk (kivéve az abszolút TOP kategóriát), viszont a belsejét érdemes közelebbről szemügyre vennünk! Ennek a legfontosabb eleme a méretbeállító rendszer, mely a sisak kényelmét alapvetően meghatározza. A legjobb választás itt a 360 fokos állítórendszer, ahol a fejünk és a sisak találkozásának teljes kerülete állítható, sőt még fel és le is szabályozható, amely lényege, hogy így tudjuk leginkább csökkenteni a fej-sisak találkozáspontok körüli nyomást. Fontos még, hogy maga ez a feszítő-lazító (általában kör alakú tekerő) minőségi legyen, hiszen ez minden le és felvételkor használatban van, ezért elengedhetetlen itt egy hosszútávon jól működő szerkezet.
  • Copf kompatibilitás: Nem mindenkit érint, de talán a legtöbb sisak szkeptikus ember ebbe a kategóriába tartozik….
    Igenis van jó megoldás copfos hajra és a német ABUS cég kifejezetten nagy hangsúly fektet arra, hogy sisakjaik hosszú hajú használóik számára is használhatók legyenek, anélkül, hogy a frizura bánná ezt.

Az új technológiáknak köszönhetően, illetve a biztonság fokozása érdekében léteznek már a mai sisakkínálatban akár több első-hátsó világítóval (pl: ABUS HYBAN LED) vagy baleset-érzékelő és riasztó rendszerrel (ABUS QUIN) ellátott sisakok is.

2. Lakat

A lakat fontosságát magyarázni sem kell:

  • Gondold át milyen hosszú időre és mennyire forgalmas helyen hagyod a bringát és ennek alapján válassz.
  • Használd segítségnek az ABUS lakatok biztonsági szintjeit (1-15).
  • A legpraktikusabb lakatok a hajtogathatósak (ABUS BORDO család): van belőlük riasztós is, és a kulcsok kombinálhatók további lakatokkal, E-Bike akku cilinderrel, háztartási lakatokkal.
  • Költsd a bringád értékének minimum 10%-át lakatra és ne felejtsd, hogy a lopások nagy része már nem utcáról, hanem benti tárolókból, garázsokból, pincékből történik -ezért ott is ügyelj a biztonságos lezárásra.

3. Világítás (Látni és látszani)

Attól függően, hogyan használod a kerékpárt, kétfajta világítás kategóriából választhatsz:

  • Ha csak jó időben, világosban mész, akkor elég egy egyszerűbb típus, mely vagy elemes vagy USB-ről tölthető.
  • Viszont, ha már sötétben, esőben vagy hosszabb távon használod, akkor mindenképp fontos, hogy ne csak látszódj, hanem Te magad is láss! Ezek már 100 lumen feletti első lámpák lesznek.

Csakúgy, mint a sisaknál és lakatnál, fontos, hogy minőségi gyártó termékeit válaszd, ha hosszú távon és gond mentesen szeretnéd használni. Márpedig biztonsági kiegészítőnél ez nagyon fontos!

Léteznek olyan intelligens rendszerek, melyek érzékelik, ha merül az akku, így ECO fokozatba kapcsolnak, hogy biztosan hazaérj még világítással. (pl. BBB Cycling BLS-130).

A minőségi lámpákat sokszor könnyű összetéveszteni az olcsó, koppintott távol-keleti modellekkel, sőt vonzóbb áruk miatt sok ember el is csábul. Viszont fontos tudni, hogy az igazi különbség csakis hosszabb használat közben derül ki: míg egy olcsó, látszólag ugyanolyan, vagy akár az első pillanatban még erősebben is világító noname lámpa a használat első órája után jelentősen veszít a teljesítményéből, addig egy minőségi darab stabilan, több órán át is ugyanolyan stabilan és egyenletesen tudja megvilágítani a környezetét, ahogyan azt közvetlenül bekapcsolás után tette.

Fontos, hogy figyelj arra, hogy minőségi márkát válassz, mert ezek a gyártók nem spórolnak a lámpa belső felépítésén sem.

4. Gyorssegély

Útközben érhetnek kisebb balesetek, így jobb, ha felkészülsz alapvető dolgokkal, mert hétvégén, este sok bosszúságot, időt és pénzt megspórolhatsz ezekkel.

Nincs minden sarkon kerékpárbolt, és ha még van is – tuti, hogy pont vasárnap történik majd a bringával valami – pont akkor, amikor lenne időd egy jó nagyot tekerni.

Előzd meg az ilyen helyzeteket, mert a megfelelő pár miniszerszámmal és minimális kézügyességgel a leggyakoribb hibákat magad is könnyen, gyorsan elháríthatod és már folytathatod is az utad!

A legfontosabb összetevői egy ilyen csomagnak:

  1. folt (vagy pótbelső) defekt esetére – ügyelj a megfelelő méretű és szelepű pótbelsőre és csere előtt bizonyosodj meg róla kellő odafigyeléssel, hogy a külső gumi külső és belső felületén már nincs ott a defektet okozó tárgy
  2. gumileszedő – itt az egyszerű műanyag pálcák tökéletesek, de érdemes több, mint kettőt magadnál tartani, mert egy rossz mozdulattal könnyen eltörhetnek
  3. minipumpa (létezik modern CO patronos verzió is) – a hagyományos minipumpa használata hosszú és fáradságos – ha időt és energiát spórolnál érdemes beruházni patronos CO pumpára, mellyel a munka nagy része meggyorsítható
  4. miniszerszám (láncbontóval, CO pumpával is kombinált) – itt olyan multi-tool-okat értek, ami a mindennapi apró barkács dolgokhoz is jók, de kifejezetten kerékpárosoknak összehajtható kivitelben kapható. Egy tipikus ilyen csomag tartalmaz: lapos- és csillagfejű csavarhúzót, különböző méretű imbusz, esetleg a fontosabb torx kulcsokat. Itt elég sok féle méretű és összetételűt találsz. A legjobb, ha vetsz egy gyors pillantást a bringádra és felméred, hogy mik azok az alkatrészek, kiegészítők, melyeket Te is tudsz állítani, ha szükséges (fék, váltó, nyereg magasság/dőlésszög, markolat, kormány, pedál, tengely, csengő, lámpa, computer, kulacstartó). Ha ezeket felmérted, akkor körülbelül tudni fogod mire lesz biztosan szükséged és könnyebben fogsz tudni választani.
  5. egyéb hasznos kis eszközök lehetnek a láncbontó szerszám, patentszem (láncodhoz megfelelőt válassz!), küllőkulcs illetve nem árthat, ha van nálad gyorskötöző, szigszalag is.

5. Szemüveg

Nem csak napos időben fontos, hanem a szél, a por, a sár, a kövek, az eső és a bogarak ellen is hasznos! Fontos szempont, hogy megfelelően szellőzzön és ne párásodjon, kényelmesen elférjen a sisaktól és legyen hova elrakni, ha éppen nincs rá szükség. Léteznek fotokromatikus (fényre sötétedő), HC (kiemelik a kontrasztokat), becsiszolt lencsés verziók is (szemüvegeseknek). Sokhoz jár automatikusan többfajta pótlencse és vannak sisakkal egybeépített verziók is.

A választék nagy, éppen ezét érdemes kicsit többet tudni a témáról, mert egy kecsegtető ár sokszor félrevezető lehet. Talán a legfontosabb itt is a személyes vásárlás: az, hogy felpróbáld a sisakkal együtt is és megtapintsd a minőségét az anyagnak (keret, lencse, orr-rész). Fontos, hogy keresd a lencsén és a csomagoláson az UV-védelemre vonatkozó minősítéseket, próbáld állítani az orr-részt és a szemüveg szárát, hogy a legkényelmesebb legyen.

Nyugodtan próbálj fel többet, más fajta lencsékkel, mert ezek fényátengedési tulajdonsága színenként változó. Tudd, hogy mikor és milyen terepen használod majd, mert annál könnyebb választanod! A fotokromatikus lencsék nagyon hasznosak, hiszen automatikusan alkalmazkodnak a fényviszonyokhoz, viszont ezen képességük 2 év után csökken, amit jó ha tudsz előre.

Én, mint személyes tipp, mindenképp legalább a 2 cserélhető lencsés modelleket ajánlom, hiszen télen/este a városban az ehhez kapott sárga/átlátszó lencsék nagyon hasznosak. Illetve, egy nagyon jó teszt lehet pl. maszkban kipróbálni őket, mert a szellőzésük nagyon nem egyforma. Az meg, hogy milyen színű az alaplencse az már elég szubjektív, én kifejezetten szeretem a tükrös kék és narancs lencséket, de a HC (kontraszt kiemelős) modellek is nagyon bejönnek.

6. Csengő

Kissé alulértékelt, de annál fontosabb kis eszköz, hiszen járókelők sokasága tud figyelmetlenül az utadba kerülni. Figyelj arra, hogy ne szimpla kis rugóval ellátott szerkezetet vásárolj, hanem egy olyat, amely tartós.

Van egyszerű (pl: BBB Noisy) illetve hosszú ding-dong hangot kiadó típus is (pl: Basil Big Bell)

Na itt aztán különösen igaz, hogy olcsó húsnak híg a leve. Kicsi, apró, olcsó, szép, de általában használhatatlan a csengők nagy része. Ha tudod próbáld ki, egymás után többször, akár már a kerékpáron is, hogy mennyire kényelmesen és gyorsan tudod használni, mert a városban biztosan szükséged lesz rá!

7. Telefontartó

A telefont már rég nem csak telefonálásra használjuk, ezért fontos, hogy tekerés közben is velünk legyen. Telefontartóból két féle megoldás van:

  • Csak telefontartó – ahol a telefont beszorítod valahová (kevésbé stabil megoldás) vagy egy különleges tokot kap, mellyel a kormányra tudod felrakni.
    Előbbi megoldás például a MOL Bubik-on található. Előnye, hogy jó sok modellt lefed, de nagy hátránya a lassú le- és felhelyezés és a stabilitás. Ezzel szemben sokkal jobb választás az a fajta tartó, amikor a tokra ragasztunk egy 3M-es tartó részt, amely egy kormányra/stucnira rögzíthető adapter fogad. Ez nagyon stabil és könnyen levehető. Egyetlen hátránya, hogy új telefon vásárlásakor egy új tok és ragasztószerkezetet kell vásárolni. Ez a ragasztós modelleknél 5-10 ezer Ft, a komolyabb nem ragasztós, hanem forgatós, egyben tokkal ellátott modelleknél a duplája. Utóbbiak tényleg nagyon jók, de azoknak érdemes talán ennyit költeni, akik napi rendszerességgel bringáznak. A ragasztós modelleknél is majdnem ugyanilyen a komfort és egy olcsó plusz tokot kifejezetten bringázásra érdemes így fenntartani.
  • Telefontartó táska – ahol egy kis táskát vásárolsz, aminek a tetejébe a telefont tudod rakni és egy átlátszó rétegen keresztül látod és irányíthatod. Itt mindenképp teszteld a vásárlásnál a saját telefonoddal, hiszen a méret, a stabilitás és a könnyű kezelés nagyon fontos.
    Nagyon jó és praktikus megoldás, hiszen a telefonod mellett egyéb kiegészítőidet is bele tudod rakni (kulcs, pénz, igazolvány). Fontos szempont lehet, hogy beleférjen egy powerbank is, illetve, hogy hosszabb úton a lámpádat is tudod-e közvetlenül a táskából tölteni (van-e kivezetése kábelnek vagy a zipzár engedi-e a kivezetést).

8. Sárvédő

A legjobb és legszebb bringa az, amin már gyárilag van, de sokan csak utólag szerzik be, vagy csak időszakosan használják. Városi bringákra van aluminium és műanyag, sport bringákra általában az utóbbi. Fontos itt is a minőségi műanyag, amit már tapintásra érezhetsz. Vannak állítható típusok melyek pontosan átveszik az adott kerék méretét, illetve a szezonálisan használtaknál nagyon fontos szempont a könnyű le és felszerelhetőség.

Talán a legjobb tanács, hogy ne interneten vásárolj ilyet, hanem told el a bringádat a legközelebbi szakboltba és kérj segítséget. Nyugodtan válassz olyat, ami tetszik, aztán majd megmondják ott, hogy fel tudják-e szerelni, mert bizony, nem minden mindennel kompatibilis. Nem bringán van adott szem a felszereléshez és fordítva.

Természetesen az egyszerű nyeregcsőre vagy gyorskötözős rendszerűeket általában fel lehet szerelni minden bringára, de ha a leghatékonyabb védelemre vágysz, akkor bizony fontos a pontos méret és felszerelési lehetőség.

9. Táska, Kosár

Mindegy, hogy sport, túra vagy munkába járás, csomagja mindig van az embernek legyen az kulcs, pénztárca vagy éppen hálózsák, laptop vagy egy kiskutya. A kerékpáron elől, hátul már mindenféle méretű és fajtájú csomag szállítására van megoldás, anélkül, hogy az ember hátizsákot venne és izzadna vagy éppen a kormány egyik felére akasztott nehéz súllyal veszélyeztetné a biztonságos előrehaladást. Ma már könnyen rögzíthető, fix vagy levehető első, hátsó és oldaltáskák vagy kosarak közül választhatunk. Ehhez fontos átgondolnunk, hogy mennyit (naponta/alkalmanként) és mikor használjuk őket (egész évben, esőben, este is vagy csak jó időben). Sokfajta lehetőségünk van, érdemes velük élni, hiszen kényelmes és gyorsan használhatók.

Az igazán kényelmes megoldás itt a levehető klikkes rendszerű felszerelhetőség, ahol csak viszem a kosarat/táskát aztán egy kattintás és stabilan fenn is van a bringámon. Ennek előfeltétele egy ilyen rendszerű csomagtartó (amely a legtöbb minőségi kerékpáron ma már alap) és a megfelelő kialakítású táska. Utóbbi esetben szintén a minőség az útmutató, hiszen az ilyen táskák már úgy vannak kialakítva, hogy a különböző rendszerű csomagtartókra (legnépszerűbbek MIK, Racktime) egyből vagy egy megfelelő táska adapter segítségével feltehetők.

Érdemes ezeket választani, mert sok időt és vesződést spórolnak meg az embernek, anélkül, hogy folyton a csomag miatt keljen aggódnunk.

Az olcsóbb fix vagy nem kerékpáros megoldásoknál fel kell készülnünk, a több izzadásra, idegesítő hangokra és a hosszabb időt felemésztő le-és felszerelésre.

10. Kulacs és Kulacstartó

A hidratálás fontos, főleg hosszabb úton, ahol nincsen minden sarkon bolt. Mindkét termékből rengeteg típus létezik:

  • Kulcstartóból van műanyag és alu, illetve olyan kiegészítők, melyekkel a tartót nem csak a vázon előre kifúrt lyukba teheted (ez nagyon hasznos
  • Kulacsból különböző méretekből választhatsz, vannak sima és thermo verziók. Fontos, hogy BPA mentes legyen (minőségi műanyagból készüljön) és mosogatógépben is mosható legyen.

+1 tipp, ha gyerekkel kerékpározol

Sokaknak fejtörést okoz, hogyan vihetnék magukkal azokat a kicsiket, akik még csak keveset, vagy egyáltalán nem képesek önállóan tekerni. Csakúgy, mint a táskáknál rengeteg lehetőségünk van:

  • Első vagy hátsó gyerekülések: ezek már használhatók, amikor a kicsik önállóan képesek ülni (6-9 hónapos kor), egészen akár 35 kg súlyig. Érdemes első gyerekülésre beruházni, mert nagyon élvezik az apróságok a “vezető ülésből” az utat. Hátsó gyerekülésből léteznek, vázra vagy csomagtartóra szerelhető, akár dönthető verziók is.
  • Utánfutók: kifejezetten a nagyobb utakra tervezve, akár 2 gyerek szállítására alkalmas max. 45 kg-ig. Az utánfutó egy mozdulattal a kerékpár után köthető, rugós csillapítással, rovarhálóval és esővédővel és a gyerekek mögött hatalmas tárolórekesszel van ellátva. A szállítással sincs probléma hiszen, mint egy babakocsi, egyszerűen összecsukható, illetve opcionálisan futóbabakocsivá alakítható.